Friday, September 21, 2007

film

Jag brukar säga att jag inte är så filmintresserad. Att jag sällan tittar på film. Att jag inte har en aning om titlar och skådespelare och vad Orvar skulle ha sagt om saken. Egentligen menar jag att jag inte är intresserad av dålig film, att jag är för lat och oengagerad för att sitta still framför duken om jag inte tycker att det är värt det. Att jag hellre ser få och selektivt utvalda filmer istället för många. Jag vet. Vilken filmfantast som helst fördömer förmodligen min strategi, ger argument som att man behöver se "allt" för att få perspektiv. Men what do I care? Det är min tid det handlar om, det är min omvärldsbevakning jag deal:ar med. Så för att slippa diskussioner om mitt kräsna otåliga selektiva filmtittande, brukar jag säga att jag inte är filmintresserad.

Men just för att jag ska kunna vara pseudosnobbigt selektiv måste det ju finns ett rejält utbud att sålla i. Och fler biografer i Umeå stad än SF. Smått förvånad, men ändå inte, ansluter jag mig till filmfantasternas läger: Supporta Folkets Bios planer på att flytta in i gamla Bio Royals tomma salonger, läs mer och signa namninsamlingen på http://royalfolketsbio.se
För att kultur = mångfald.

Igårnatt såg jag sverigepremiären av Roy Anderssons Du levande. Det kan mycket väl vara årets bästa film. Fast. Det är ju bara vad jag tycker.

No comments: