Sunday, August 17, 2008

hållplatser sommaren 2008

Övik: katt, liten mor, stor liten bror.

Stockholm: Lgh i centrala stan och hänga med systerkära vänner. Second hand-shopping, Street, nattcigaretter i Berzeliusparken, rödvin, Mosquito-revival, Parkteater vid Hässelby slott, Tärningsspelaren och vänner emellan.

Glädjetåget: Är hundra år äldre och tusen gånger bättre på att packa än kidsen som halsar cider och öl ihop med koffeintabletter. Punktering på ena framdäcket, kaaablammaaa! Paus i åka-buss-fabriken.

Arvikafestivalen: Anlända och helvetesjävla faaan att bli påmind om varför jag hatar festivalcampingfenomenet. Göra intervjuer dagtid och chilla nattetid. Sova o-tid. Hitta ett Troll på en lam Firefox AK-konsert och lätta lite. Trollets vänner är sajkade kids som pratar samma lika popspråk och mantrar surkinsurkinsurkin och plötsligt är festivalen bara nääästan lika spännande som sällskapet. Hjärta hjärta. På menyn: The invention of luffartacos angående fattigdom: proletärchips* + konserverade röda linser. Bånnappätitt.

Destination Värnamo: Allemansrättencampa och lifta vidare till nya äventyr. Angående fattigdom och SJ:s helt orimliga priser och biljettsystem (jamen gå hem o lägg er och vakna vettiga!) Iallafall. Rutten går via: Raimo som kör skottkärror och mig, hjälpsam man som räddar mig från hellhole Karlstad, postgods-Åke, Kurt som ska på Bingo i Skövde, tysta polacken, vackra Hero, engelsmännen Dennis och Ryan ("you don't have to do us both") (wich I didn't... för er som undrar...), odödlige mannen som var mer ärr än kropp och Kirgistaniern som lyssnade på rysk pop och pratade om ryska schlagervinsten.

Camp Burn Yourself, Skuggebo, Värnamo: Kära återseenden och nya vänner. Orsaken till att jag inte åkte till Island i sommar kysser tillbaka och jag ler från tårna och upp. Hela Dan varje dag. Eldbattle, barfota, yoga, skivjocka, vattenpipa, chill, chai, puss, astralprojektion. Hjärta hjärta.

Destination Umeå: Kim kör i 180 knyck och sjunger med i Disneylåtar fram till sthlm. Y-bussen glömmer väcka oss i Gnarp för att ta betalt och vi får en freeride. Väl framme gör vi bummern att sova bort vår enda Umeånatt på knökiga balkongsoffan istället för mjuka sängen.

Trästockfestival of Skellefteå: Doktor Kosmos, Krunegård, Säkert!, Glesbygd'n och Kapten Röd. Tält och tema aktiva substanser. Vi skäms lika lite för allt och inget och det är befriande skönt. Fast mARTy fattas oss.

Umeå: Veganvåfflor ersatte kostcirkeln. Kahlúa ersatte lönnsirap. Dan kalibrerar min jonglering och The Scales of Poi gluggas under andakt. Dygnsrytm lika med intäää.

Urkult of Näsåker: Mitt sjunde besök (!) och camp klusterbomb erövrade soft-spoten ännu ett år. Hippetältet sjöng plågat på sista versen, en officiell begravning är att vänta. Che Sudaka, Räfven, Glesbygd'n och Watcha Clan kändes på hud och i magen. Typ alla mina vänner är stört snygga så jag måste tänka på det typ hela tiden. Alla är äldre nu och ser efter varann. Café Kolonial hade klättrat till officiell status, turen bjuckade på oförtjänt mycket gratis vattenpipa.

On the road: Får åka med Jonas vänners vänner till Örebro för bensinpengar. En rar Ellen ger mig tak över huvudet. Rutten går sen via engelsmannen Simon som transporterar krossad marmor och mig, och goa Ronny och Lisbeth (Du ska te götteborg? Visst får du åka me, men bara om du e gooo å gla!) till Götet där jag får landa hos ett Troll.

Way Out West of Göteborg: Funktionärsjobb som jag också lurar in Dan på angående gratis biljett och plötsligt är gänget ännu fetare.Troll, Vessla, Våffla, Fladdermus, Säl, mARTy, Pingvin, Guppy. Bygga staket och tältloger och sympati-nattvakta och scones hos en fin Maria och nattöl i parken med Mackan. Mackan berättar om Kina och det låter så osannolikt och fint och väldigt mycket som ett Mackanäventyr. Konsertledes var Fleet foxes, Lykke Li och Sigur Rós pärlorna. Flaming Lips inte långt efter. Broder Daniels överhajpade farväl ett hopplöst projekt att ens närma sig och Grinderman gjorde mer ont än gott. Neil Young var säkert fint för de insatta. Mep-upplägget med klubbspelningar på nätterna ett totalt no-no. Way Out West doftar nystädat och drar till sig städade människor och inget exploderar.

Varberg: City of V - VarbergVästkustVattenVågorVindVänner. Salta våldsamma vågor mjuka mot huden. Medeltid och Bockstensman. Så fina människor att jag inte vet var jag ska he mig. Våfflor, glass och Waking life. Nagellack. Prata om sånt som räknas. Snusdosan tar slut och med den sommarens temporära nikotinbruk. Jag skälver till och kysser hejdå och det känns och att det känns betyder något bra.

BETYG Sommaren 2008: Fem toasters. Toppenkul. Den beste sommer i hele våres leiv.

Nästa hållplats: äventyret. Panta rei. Allt flyter.

*proletärchips = de billigast tänkbara tortillas som går att hitta, typ 450 gram för 11 svenska enkronor.

No comments: