Sunday, March 02, 2008

tidens tecken #4

Då: Ödsla monstruöst mycket tid på att surfa mellan olika webbadresser för att läsa alla sina favvo-bloggar

Nu: Öppna rss-programmet på datorn och automatiskt tanka ned inlägg från de bloggar man prenumererar på.

Dock. rss skiljer ut innehållet från formen. Man ser inte bloggens utseende utan bara texten i inlägget, med de standardtypsnitt som programmet (Akregator) erbjuder. Idag upptäckte jag till exempel att Popterror bytt ut sin headline-bild. Sånt märker man inte av om läser via rss. (Oj, jag måste sluta, i-landsproblemslarmet har gått... Måste lösa!)

2 comments:

Louisa Erika said...

Och jag fattar nada om nåt. Prenumerera på? Say what? Men det är säkert bra... Ack så gammal jag känner mig... :P

Vad glad jag blir att du gillar strings. :D Finaste komplimangen! Tack! Lovar att ordna med signering av svank... ;)

Anonymous said...

jag får väl lov att tipsa om google reader. med det kan man lägga en knapp i menyraden där det står "next" och så bläddrar man bland sina nyuppdaterade favoritbloggar - direkt på live-url:en. bristen med det är att man inte kan välja ut vilka bloggar ur samlingen man vill kolla på, men annars är det bara härligt.