Sunday, March 09, 2008

labbråttor

Söndag. Frukost, kaffe och plocka disk. Städvecka. Går loss med dammsugare och svabb på alla golv i kollektivet. Äter hembakt bjud-bulle och tar på mig nåt annat än sunkiga myskläder. Folkkök nere på stan, tema "Norrland". Veganmat som mättar under folkliga förhållanden. Snöslask-traska upp till universitetet, intar HUMlab vid halv fem. Det sitter en jeppe till där, I'm not alone. Effektivitet under tystnad. Strax efter sju ramlar det in två jeppar till. Vi borde bilda klubb; "Vi som inte har nåt vettigare för oss än att hänga på campus en söndagkväll". Vet inte om det är sorgligt eller vackert. Känns på ett sätt bra att jag är här, som att jag väger in lite kvinnlighet i det här mansdominerade teknikinsnöade sällskapet. Det är alltid ganska samma uvar som ugglar här på skeva tider och sena vardagskvällar(nätter...). Jag är en av dem. Vissa av oss hälsar på varandra, lagom igenkännande. Det är nästan som att se någon man känner på en swingerklubb. Jasså, du är här. Busted! Fast. Det är ju jag med...

No comments: