Tuesday, August 07, 2007

Urkult

Äventyr på bekant mark, mitt sjätte urkult är avverkat. Har nog aldrig sett så få band något av de tidigare åren, men jag räknar ändå denna upplaga till de bästa. Kunde inte bli annat heller, när spektaklet invigdes av den lätt bästa eldnatt jag sett på ett urkult hittills. Mindre flum, mer spex, och såklart allt på en gång; drakar, tygakrobater, lassodamer, eldartister, tretakt och dansadansa! Marcus Berg och Svartrot gjorde i mitt tycke festivalens bästa spelning, det där med män och falsett alltså... Tredje gången gillt heter det ju, och Svenska Akademien var roligast att se på Urkult. Kanske för att det under den batikfärgade näsåkershimlen känns naturligt att få publiken att skrika "kärlek!!!" för att hetsa fram nästa låt. Natt i norrland betyder mörker och kyla. Jag har ändå bara linne utan att frysa, framför scenen var det godkänd inomhustemperatur. Min bror läste i lokaltidningen att det kanske var akademiens bästa spelning nånsin. Sidärja. Burnt Out Punks förtjänar sin slogan Sveriges fetaste eldshow med råge. Jag vet inte varför, men det är sjukt underhållande med skitiga wackos som blåser eld från en barnvagn och smäller igen råttfällor på tungan... Jag ska kanske sluta öva på eldkonstskills och satsa på spex istället...? Tinariwen gungar loss som avslutning, och sällar sig med lätthet till toppskiktet under urkult. Speciellt gillar jag tygmannen som viftar med armarna som en fjäril hela tiden, jag viftar också. En tur på området tar oss ned till hippiegropen vid forsen. Den är inte speciellt hippie längre, sorgligt nog ser det ut som (nästan...) vilken festivalcamping som helst. Jag vill predika för ungdomarna som har bandare med sig att på miiin tid, då satte vi minsann upp en lövbåge som ingång här, med flagga och allt, och inte slängde vi ölburkar och chipspåsar omkring oss! Det känns som att miljöstationerna på sveriges, såvitt jag vet fortfarande, enda miljömärkta festival har blivit färre i antal... Trots att jag och le crew är lite av veteraner i trakten, har vi lyckats missa vad som hände med gamla tiders veganservering i hippiegropen. Det hela har förvandlats till det lounge-tält som har uppstått på andra sidan festplatsen, som serverar festivalens godaste och snyggaste käk, vattenpipa, chai och glitter. Som att hela atmosfären bytt sida. Men atmosfären finns. Såklart. På denna enligt Sofia Karlsson ...freds- och schysstinriktade festival.

Nu ska jag snickra plasthamstrar och fläta piskor. I'm goin' to whip that korv out of Ruby's ass!!