Tuesday, August 21, 2007

Dagens skörd

Libyen är den enda nation som har en enfärgad flagga. Den är grön.

Den här installationen är så vacker att jag tror nån gjort den bara för min skull. I ett buskage mitt på en cykelparkering på campus. Åh! Jag dånar!



Och slår man upp ordet "fadermördare" i Bonniers Stora Ordbok får man lustigt nog en illustration...

Idag kom det första numret av nya Språktidningen. Jag skuttade in i köket för att visa en av mina kollektivmedlemmar, som inte på något sätt kunde förstå min upphetsning. Den är ju snygg och i färg och har galet sammanhållen layout, men samma härliga format som gamla Språkvård(r.i.p.)! Ju! Och det spelar roll, för nu är det roooligt att läsa om varför man inte kan böja ordet rädd i neutrum, om Astrid Lindgrens låtsasord "spunk" och om att vi verbar som aldrig förr. Gillas!

Och ja. Jag vet att jag är språknörd. Vill du veta om du platsar i ligan, kika på det här blogginlägget på Lingvistbloggen. Ett skämt med inbyggd shibbolet-effekt, om nån undrar. Moaha!

Jag måste ägna mig åt lite konsumentrådgivning också. När jag handlar tycker jag att nästan allt är jätteroligt. Jag tror att jag skrattar åt allt (inte så tyst för mig själv...) som en försvarsmekanism; jag försöker hålla verkligheten på avstånd och avsäga mig allt samröre med den. Iallafall den verklighet där man kan köpa Paulúns egen überhälsosamma müsli (but whyyyyy...??). Tur då att man kan vara lite mer indie slash street och istället välja "da Müsli" som är "powered by havre"... eller nåt... eh... Till det kan man ju dricka grönsaksjuicen "Fit". Fit. Juice. Ha. Ha. Inget köp där inte. Införskaffa rotsaker istället. Det är rotsaksvecka. Hamstra rödbetor. Oh! Rödbetor! God bless denna btb-ymniga skapelse! Yum!

2 comments:

Louisa Erika said...

Men jag köper Änglamarks ekologiska fruktmüsli. För att den är så god :)

Louisa Erika said...

Oh-oh... Språknörd? - Yes! Hehe.