Tuesday, January 06, 2009

röd dag

Trettondagen. Jacob säger tveksamt "god trettondags... eh..." och jag svarar flamsigt "grattis på trettondagen!". Ack denna högtid som gör att en helt oskyldig tisdag får stryka på foten till förmån för ännu en röd dag i kalendern. Söndag! Mitt i veckan! Vad är svenska folket för ett pack som bara vill vara lediga hela tiden? Usch, denna lathet. Och inte blir det bättre av att denna kalendermisär påverkar min energireserv också. Min kropp registrerar söndag och sen är det kört. Hej kajko. Äter frukost bara för att somna på kökssoffan strax efter. Va! Vad är det för beteende liksom? På en skala av ja-nej-kanske är svaret trams. Skulle aldrig hända på en vanlig tisdag.

Som för att samla ytterligare bad will-poäng är trettondagen förstås placerad i anslutning till en redan helt hopplös härva av röda dagar, tveksamt röda dagar, undantagstillstånd, klämdagar och oregelbundna öppettider. Jag talar förstås om det ledighetskaos som jul och nyår tillåts ställa till med varje år. Jag menar. Förväntas en hålla reda på det här?

Nä. Nu ere dags att sätta hårt mot hårt. Om ingen tänker lagstifta mot detta otyg, tänker jag hämnas kalenderklubben med min vrede. Take this: den 9 januari mellan klockan 11:00-18:15 instiftar jag härmed Sockerborgens sju-timmar-och-en-kvarts-söndag, som dock under skottår räknas som lördag. Ha. Smaka på den, helgsuktare. Nu äre inte så roligt längre va? Va?

2 comments:

Anonymous said...

hahahahhaha.

Anonymous said...

"Äter frukost bara för att somna på kökssoffan strax efter."

Åhh.... det är ju det skönaste någonsin. God fortsättning på klämdagarna =)